چگونه یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم (0 تا 100)

تاکنون، چندبار به راه اندازی فروشگاه اینترنتی فکر کرده‌اید؟ چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم آن هم در کمترین زمان و با حداقل هزینه؟ اصلا چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

فهرست این مقاله :

۱- تعریف درست محصول

۲- ایده ساخت سایت فروشگاهی را پخته‌تر کنید (چه هدفی داریم)

۳- انتخاب نام  و دامنه مناسب وب سایت

  • یک دامنه ثبت کنید
  • یک هاست خریداری کنید

۴- وب سایت خود را طراحی کنید

۵- دریافت مجوزهای قانونی و درگاه پرداخت

  • راه‌اندازی درگاه پرداخت
  •  درگاه مستقیم بانکی
  • درگاه پرداخت واسط

۶- تبلیغات

در دنیای امروزی، مصرف‌کنندگان دیگر محدود به مکان‌های جغرافیایی نیستند. ضمن اینکه در زندگی شهرنشینی، افراد دیگر تمایل ندارند زمان خود برای خرید کالا و اقلام مصرفی را در ترافیک خیابان‌ها تلف کنند. فروشگاه‌های سنتی، رقیب قدرتمندی به نام فروشگاه اینترنتی پیدا کرده‌اند.امروزه بسیاری از افراد، خرید از فروشگاه آنلاین را به فروشگاه‌های سنتی ترجیح می‌دهند.

فروشگاه اینترنتی، برای شما هم می‌تواند مزیت جالبی داشته باشد. مهم‌تر از همه، اینکه نیاز به مکان فیزیکی برای ارائه محصولات نخواهید داشت و نیاز نیست بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف اجاره یک مکان شیک یا پر رفت و آمد کنید. در فروشگاه اینترنتی، شما می‌توانید در یک لحظه به هزاران نفر خدمات ارائه دهید. با ایجاد فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید به یک بازار بسیار گسترده با مشتریان بسیار زیاد دست پیدا کنید، ضمن اینکه فروشگاه شما بصورت ۲۴ ساعته، باز خواهد‌بود.

اگر تصمیم به افتتاح فروشگاه اینترنتی گرفته‌اید، با این مقاله همراه شوید. در ادامه، قصد داریم صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را باهم بررسی کنیم.

ایجاد فروشگاه اینترنتی

خب چطور فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم ؟ برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، نیاز به بررسی برخی موارد داریم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید مراحل راه اندازی و استفاده از فروشگاه اینترنتی به دلیل اینکه رابطه مستقیم با کسب و کار و درآمد شما دارد، نیاز به توجه بسیار برای ایجاد آن است.

۱- تعریف درست محصول

پیش از اینکه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، در ابتدا، تصمیم بگیرید قصد دارید دقیقا چه چیزی را به فروش برسانید. برای اینکه بهتر بتوانید قدم اول را طی کنید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
  • آیا در خصوص نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیم‌گیری کرده‌اید؟
  • آیا برای تمامی محصولات خود باید یک انبار کامل داشته باشید؟
  • قصد دارید انواع متنوعی از محصولات را به فروش برسانید، یا اینکه بر روی محصولات خاصی فعالیت می‌کنید؟
  • مشتریان شما از چه گروهی هستند؟
  • قبل از راه اندازی فروشگاه آنلاین، می‌توانید محصولات خود را در سایت‌های فروشگاهی بزرگ، بصورت واسطه جهت فروش قرار دهید و نحوه بازخورد مشتریان را بررسی کنید.

با این‌حال، بهتر است قبل از ورود به عرصه فروش، رقبا فروشگاهی محصول خود را کمی بیشتر میشناسید.

۲- ایده ساخت سایت فروشگاهی خود را پخته‌تر کنید

در ابتدا سعی کنید یک نام تجاری مناسب و متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید و در خصوص آن، کمی ‌در بازار جستجو کنید و مشتریان هدف خود را در بازار، مشخص نمایید. حتی در ابتدا می‌توانید، ایده خود را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارید و نظرات افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت را، بسنجید.

می‌توانید در ابتدا با پاسخ به این سوالات کار خود را آغاز کنید:

  • چه چیزی باعث می‌شود محصولات شما در میان دیگر محصولات، برجسته‌تر شوند؟
  • چه مشکلات اساسی را در محصول خود، برطرف کرده‌اید?
  • نحوه تحویل محصولات به مشتری، چگونه است؟
  • آیا محصولات شما، قابل عرضه در یک فروشگاه اینترنتی هستند؟

۳- انتخاب نام وب سایت

پس از بررسی موارد اولیه و تعریف محصول و خدمات، اکنون زمان راه‌اندازی سایت رسیده است. اولین قدم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، ثبت دامنه و هاست در یک سرویس ارائه دهند خدمات دامنه و هاست است که توست یک سرچ در گوگل به راحتی قابل پیدا کردن هستن.

نام دامنه همان نام سایت شماست. مشتریان با وارد کردن آن در مرورگر سیستم یا گوشی همراه خود، وارد سایت شما می‌شوند. نامی برای سایت خود انتخاب کنید، که کوتاه و منحصربه‌فرد باشد و بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد. برای خرید دامنه، به سراغ شرکت‌های ثبت دامنه بروید و با بررسی نام‌های مختلف، نام مناسبی را ثبت کنید.

در هنگام ثبت دامنه، کمی خلاقیت به خرج دهید و نامی را انتخاب کنید که متناسب با کسب­ و­کار شما باشد.

.

یک هاست خریداری کنید

هاست، فضایی است که کل اطلاعات سایت شما بر روی آن قرار می‌گیرد، تا به‌واسطه آن، همه بتوانند سایت شما را مشاهده کنند.
سایت، ستون فقرات فروشگاه اینترنتی شماست، بنابراین به دنبال یک هاست خوب باشید.
استفاده از هاست ارزان و بی‌کیفیت، فروشگاه اینترنتی شما را در آینده، با مشکل روبرو خواهد کرد. بنابراین، هاستی را انتخاب کنید که کیفیت خدمات مناسبی داشته باشد و از پشتیبانی فنی خوبی نیز برخوردار باشد. به عبارت ساده‌تر، هاستی را انتخاب کنید که نگران مشکلات بارگذاری سایت بر روی آن نباشید، و بتوانید تنها روی فروش محصولات خود تمرکز کنید.

۴- وب سایت خود را طراحی کنید

سایت همان ویترین فروشگاه شماست. برای اینکه ویترین جذابی داشته باشید، بر نوع طراحی سایت باید حساسیت به خرج دهید. علاوه بر اینکه تلاش می‌کنید طراحی سایت جذابی داشته باشید، به سادگی سایت هم باید دقت کنید. در طراحی سایت، بایستی بر مزیت خرید آنلاین تمرکز شود و بایستی به گونه ای باشد که تا حد امکان پروسه خرید را برای مشتریان ساده کند.

ممکن است بخواهید طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود را به یک طراح بسپارید. امروزه دیگر نیاز نیست سایت را از صفر طراحی کنید. می‌توانید یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا و قالب‌های آماده را برای طراحی انتخاب کنید. سیستم‌های مدیریت محتوای گوناگونی وجود دارند که می‌توانند سایت فروشگاهی خوبی باشند، همانند : وردپرس، پرستاشاپ، اپن‌کارت و غیره.

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس، می‌تواند تصمیم خوبی باشد. وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای عالی با قابلیت‌های فراوان است. اگر تصمیم به استفاده از وردپرس گرفتید، تنها با تهیه یک میزبانی وردپرس و انتخاب یک قالب، فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید.

سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، استفاده از فروشگاه‌ساز یا همان CMS ها است. با این روش، شما در کمترین زمان ممکن، یک سایت فروشگاهی خواهید داشت.  فروشگاه‌ساز امکانی را فراهم میکند که بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، به راحتی می‌توانید با استفاده از آن، یک سایت فروشگاهی طراحی کنید.

به جای اینکه سایت خود را بخش به بخش طراحی کنید، می‌توانید همه بخش‌ها را با استفاده از یک فروشگاه‌ساز ساده، به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.

۵- دریافت مجوزهای قانونی و درگاه پرداخت

جهت فعالیت فروشگاه و استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین، نیاز به طی کردن پروسه های قانونی دارید. پش از ثبت فروشگاه اینترنتی خود باید اقدام به دریافت مجوز های فروشگاه نمایید.

برای دریافت درگاه پرداخت، می‌توانید بطور مستقیم سراغ بانک‌ها بروید و قرارداد‌های لازم را با آنها ایجاد کنید. روش دوم، استفاده از شرکت‌های واسط است. این شرکت‌ها با دریافت درصد مشخصی به عنوان کارمزد، درگاه پرداخت ارائه می‌کنند.

پس از اینکه محصول توسط مشتری انتخاب شد، نوبت به پرداخت آن می‌رسد. بنابراین، باید یک درگاه پرداخت مطمئن به مشتریان ارائه دهیم.
بدین منظور دو انتخاب داریم :

درگاه مستقیم بانکی

در این روش، شما مستقیما به سراغ بانک‌ها و شرکت‌های درگاه پرداخت آن‌ها می‌روید، و با عقد قرارداد و طی کردن مراحل حقوقی، می‌توانید از درگاه پرداخت مستقیم بانک‌ها استفاده کنید. البته، برای اینکه بتوانید از درگاه مستقیم بانک‌ها استفاده کنید، در ابتدا باید نماد اعتماد الکترونیکی تهیه کنید، که دریافت آن هم روال‌های حقوقی خاص خود را دارد.

درگاه پرداخت واسط

اگر موفق به دریافت نماد الکترونیکی نشدید، می‌توانید به سراغ شرکت‌های ثالث بروید. در این حالت، شما به سراغ شرکت‌هایی می‌روید که به عنوان واسط بین شما و درگاه‌های بانک عمل می‌کنند. شما با ثبت نام در این شرکت‌ها و طی کردن مراحل احراز هویت، سایت خود را معرفی می‌کنید و می‌توانید از درگاه پرداخت آن‌ها استفاده کنید. البته استفاده از این درگاه‌ ها رایگان نیست و مبلغی را به عنوان کارمزد از شما دریافت می‌کنند.

۶- تبلیغات

برخی از مالکان کسب‌وکار، تصور می‌کنند که پس از راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی، کار مهم دیگری ندارند. بلکه پس از اینکه فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کردید، زمان آن رسیده که آن را به همه معرفی کنید.

برخی از طریق شبکه‌های اجتماعی فروشگاه خود را تبلیغ می‌کنند، و برخی با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی سعی در معرفی آن دارند.

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از سرویس ایمیل نیز، استفاده کنید و با ارسال ایمیل به مشتریان هدف آنها را از محصولات و تخفیفات جدید، آگاه کنید.

یکی از مهمترین عامل ها برای شناخت فروشگاه خود استفاده از تکنیک های سئو (seo) می باشد که می تواند فروشگاه شما را در جستجوهای انواع موتور های جستجو همچون گوگل به مشتریان نمایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *